Feed on
Posts
Comments

I dag snør det på Sørlandet. Og som vanlig klarer ikke brøytemannskapene å holde unna for snøen. Og som vanlig er det opptil flere utenlandske (les: østeuropeiske) trailere uten kjettinger som forårsaker sammenbrudd i trafikken. Aftenposten melder om kaos og kolonnekjøring.

La det bare være sagt: Det er ubegripelig at et land med Norges beliggenhet og Norges økonomiske handlekraft ikke klarer å holde seg med nok utstyr til å brøyte snøen som kommer hver vinter. Vi har ræven full av penger, og globusen forteller meg at snø må påregnes hver eneste vinter. Vi har riktignok hatt noen milde vintre, etc etc, men det er ingen unnskyldning. Skam til Vegvesenet og de politikerne som er ansvarlige for denne sultefôringen.

La det også være sagt at jeg har NULL-O sympati for utenlandske trailere på sommerdekk. Det er aldeles utrolig – og selvsagt livsfarlig -  at disse vogntogene får ferdes fritt på våre veier. Politiet sier de ikke rekker å kontrollere alle, og at noen endog stopper og tar av kjettingene så snart polisen har kjørt sin vei. Det er sikkert bare jeg som er dum, men hvorfor kan ikke våre kjære myndigheter gjøre med disse som de gjør med landets egne borgere, nemlig ØKE BØTESATSENE så det monner. Bot for å kjøre uten kjetting: 100 000. Kan ikke fyren betale tar man beslag i bilen. Jeg mener; Ola Nordmann får 10 000 for å kjøre i 100 i 70′en. Det er lenge siden norske bøtesatser gikk over i det absurde, men akkurat når det gjelder trailere på dårlige dekk som sperrer veien og lager kaos og utsetter alle andre for livsfare er jeg faktisk enig: Skru opp satsene så høyt at det ryktes over hele øst-Europa: I Norge kødder du ikke med kjettingbruken!

Men i dag skal det verken handle om mangel på brøytebiler eller polakker på sommerdekk. I dag skal jeg nok en gang uttrykke min frustrasjon, nei, sinne!, over det norske veinettet. Det er selvsagt ikke bra at vi mangler brøytebiler. Og det er ikke bra med polakker på sommerdekk. Men når en manglende brøytebil, eller en polakk på tvers, skaper komplett kaos, kolonnekjøring og stengte veier, så skyldes det først og fremst at vårt europa- og riksveinett er totalt mangelfullt. Deler av E18 mellom Kristiansand og Stavanger, Norges 4. og 5.største byer, er så smal at det ikke engang er plass til midtstripe! Da er det ikke til å undres at veien blir stengt når en trailer står på tvers. I realiteten trengs det ikke mer enn en liten Brenderup-tilhenger for å skape det komplette sammenbrudd på en våre viktigste ferdselsårer. Jeg skjønner at det fra tid til annen er nødvendig med kolonnekjøring på Hardangervidda; at Haukeli kan være stengt; at det er problemer på Kvænangsfjellet. Men her snakker vi om E18 i området Lyngdal-Vigeland. Ikke akkurat noen fjellovergang. Og laaaaangt syd for Polarsirkelelen. For å si det på en annen måte: Når det er kolonnekjøring på E18 i Vest-Agder blir det sein vår!

Så uansett hvor irritert jeg blir over mangelen på brøyekapasitet; uansett hvor irriterende det er å lese om øst-europeere som driter fullstendig i sikkerhet og framkommenlighet for seg selv og andre: De største skurkene i denne saken, de mest uansvarlige, de største unnasluntrerne, de minst handlekraftige, er de norske politikere som i snart 50 år har flådd bilister og skattebetalere for tusenvis av milliarder og bare brukt en brøkdel på å oppruste veier (og annen infrastruktur. Les: NSB), med det resultat at selv Albania har flere motorveikilometer enn Norge.

Konsekvensene står å lese om i dagens Aftenposten på nett

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.